CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Oct 21, 2009

Adakah kita cukup gembira hari ini???

Baby pun mampu tersenyum..menunjukkan harinya yang begitu menggembirakan




breakfast pun tahu untuk bergembira bg mnceriakn hari kita...






kaki pun manmpu untuk menunjukkan kegembiraan...






Buaya pun tahu untuk tersenyum.............

Cukupkah kita mempunyai perasaan gembira hari ini???
Cukupkah kita berasa sangat seronok hari ini???
Setiap manusia perlulah melalui hari-hari kita dengan penuh kegembiraan,
Tanpa kegembiraan hidup tak mungkin mempunyai makna,
Hargailah setiap kegembiraan yang kita perolehi,
Jangan menanti sehingga kegembiraan itu pudar dari hidup ini,
Jangan marah pada orang lain kerana~
Seminit memarahi orang akan menghancurkan 30 min kebahagiaan,
Setiap manusia diberi peluang untuk bergembira,
Selagi ada masa untuk kita tersenyum dan bergembira,
Bergembiralah sepuas-puasnya,
Hanya dengan bergembira kita mampu untuk menghilangkan duka,
Senyumlah kerana dengan senyuman mampu untuk membuatkan orang lain bahagia..

To my Dearest parent,
:) I am so happy to be here...cheers.
syg mama n abah

To my nenek,
Fatin sgt gembira disini.Jgn rsau.Tiap-tiap mgu blh blik penang.

To my Frenz,

Ifah,
Hidup nie hepi-hepi slalu ye..jg einstein elok-elok n dont worry to much.Maybe injured skit kot.Aku doakan kebahagiaan korang...Einstein n ifah senyumlah selagi ada waktu untuk tersenyum..

Anis,
Hepi yup..no worry..Nothing to worry.You are too close to him.Just grab his heart.I know u can do it.Best woman win..

Ain,
Senyumlah dan gembirakan hati..Aku nk tgk everyday ko senyum kat aku..haha....

All my frenz,
bergembiralah selagi anda ada waktu utk bergembira.Aku syg korang semua.



AKU....
AKU MESTI HEPI SGT,ESPECIALLY TONIGHT.pUISIDRA DAH MNG EVENTHOUGH NO 2.OK LA TU.SEMUA PINGAT KITA RANGKUL.PLAKON LAKI N WANITA KITA IS DA BEST...TQ FOR EVERYONE....

Masterpiece of 'SEHELAI SELENDANG MERAH'

Assalamualaikum salam pembuka bicara,

Kami ucapkan kepada semua,

Gelanggang puisidra kini bermula,

Memartabatkan bahasa agenda utama.

Terima kasih saya ucapkan kepada saudara saudari pimpinan majlis. Yang dihormati, barisan panel hakim yang adil lagi saksama dalam menimbang neraca keadilan dan seterusnya siding penonton yang saya kasihi sekalian.

Kami dari kumpulan 1PPISMP Ambilan Julai 2009 akan mempersembahkan sebuah puisidra yang bertajuk ‘Sehelai Selendang Merah’.

BABAK 1

Tanggal 31 Ogos 2009, genaplah 52 tahun kemerdekaan Negara kita yang tercinta, Malaysia. Merdeka, merdeka, merdeka..

Di sebuah rumah di pinggir kota, tinggallah seorang nenek yang bernama Nek Pah. Nek Pah merupakan antara golongan yang sempat merasai keperitan zaman kemerdekaan. Beliau juga merupakan golongan yang amat menghargai nilai erti sebuah kemerdekaan.

Pada pagi hari kemerdekaan ini, sedang Nek Pah duduk menunggu di meja makan sambil menonton televisyen untuk bersarapan dengan anaknya, Kiah dan cucu-cucunya.

Menitis air mata nenek mengenangkan perangai cucunya, Rock itu. Di suatu sudut yang lain, seorang cucunya, Ain yang bersopan-santun memerhatikan neneknya. Dia datang menghampiri neneknya yang berdukacita itu untuk menenangkannya.

BABAK 2

(pantun)

Dua tiga kucing berlari,

Mana nak sama dengan si kucing belang,

Dua tiga boleh ku cari,

Mana nak sama dengan Pah seorang

Ingin ku membeli cili padi,

Jalan ke pekan terhuyung-hayang,

Abang patriotik lagi berbudi,

Mana tidak Pah tak saying

Pihak Jepun telah menyerang dan menduduki Tanah Melayu pada tahun 1942. Sepanjang tempoh itu, pelbagai jenis propaganda telah dilaksanakan oleh mereka. Antaranya, pihak Jepun mengerahkan rakyat tempatan untuk mempelajari budaya Jepun termasuklah bahasa ibunda mereka.

(sajak)

Kuharung sungai kususur bukit tujuh gua yang silam

Aku murka perkasa kautuduh penderhaka celaka

Aku tidak pandai berselindung dengan tembang dan senandung

Suaraku tak mungkin semerdu seruling

Aku tak rela tanah darahku diinjak dijajah

Aku tak rela hasil bumiku dicantas pulas

Aku tak rela Melayu bangsaku dipandirkadukkan

Aku tak rela Islam agamaku disendatemehkan

Aku sebagai lelaki anak jantan perkasa

Aku siap sedia menitiskan darah ke ranting cempaka

Ini tanah darahku, tak akan kurela kau kikis habis

Ringkik angin lapan, sedialah engkau

Akan kuamuk, kugetus kantung nyawaku

Kalaupun aku mati di tangan bangsaku

Aku mati sebagai pembela sejati

Mutiara tetap mutiara

Meskipun terpendam di perut tiram

Jauh pada dasar lautan

Begitulah perginya/gugurnya seorang pejuang bangsa tanah air, Sharif, suami tercinta Nek Pah.

BABAK 3

(sajak)

Kuraikan kejayaan

Menumpaskan petualang

Kusambut kemenangan

Menewaskan dalang

Tari si dalang sudah berakhir

Kemenangan kini ada di tangan

Di muka kelir menari-nari

Wijaya perjuangan nekad dan berani

Kejayaan tetap bagi kebenaran