CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Jun 8, 2010

Yang Patah Tumbuh,Yang Hilang Berganti

Yang Patah Tumbuh,Yang Hilang Berganti

THE REPLACEMENT IS FROM "ALLAH RABB THE ONE".......ALLAH ALWAYS BE FAIR TO HUMAN BEING...

AL-BAQARAH
002.286 On no soul doth God place a burden greater than it can bear. It gets every good that it earns, and it suffers every ill that it earns. (Pray): "Our Lord! Condemn us not if we forget or fall into error; Our Lord! Lay not on us a burden like that which Thou didst lay on those before us; Our Lord! Lay not on us a burden greater than we have strength to bear. Blot out our sins, and grant us forgiveness. Have mercy on us. Thou art our Protector; Help us against those who stand against faith."

     Allah tdk pernah mencabut sesuatu dari kita,kecuali Dia mnggantinya dgn yg lbh baik.Tetapi itu terjadi apabila kita bersabar dan tetap redha dgn segala ketetapanNya.(Dont be sad book's).Sabar amat penting.Bagi saya yang pernah kehilangan,saya amat sabar dan yakin bahawa Allah mencabut dia dari aku mungkin ada sebab musabab. Dan yang paling penting,saya percaya yang Allah akan menggantikannya dengan yang lebih baik.SAYA PASTI MIRACLE AKAN BERLAKU.

p/s Yang Patah Tumbuh Yang Hilang Berganti..

"Barangsiapa Ku ambil dua kekasihnya (matanya) tetap bersabar, maka Aku akan mnggantinya kedua matanya itu dgn syurga" Al Hadis


"Barangsiapa Ku ambil org yg dicintainya di dunia tetap mngharapkan redha Ku.. nescaya Aku mngantikannya dgn syurga" Al Hadis



                                     AL-BAQARAH
002.017 Their similitude is that of a man who kindled a fire; when it lighted all around him, God took away their light and left them in utter darkness. So they could not see.


    Umur dunia tersangatlah pendek ibarat sudah bongkok 3 dan gudang kenikmatannya pun adlh tersangatlah papa.Adapun akhirat lbh baik dan kekal.Sehingga barangsiapa di dunia mendapat musibah ia akan mndapat kesenangan di akhirat kelak.Syurga dunia tidak akan sama seperti syurga diakhirat.dan barang siapa hidup sengsara di dunia ia akan hidup bahagia di akhirat.lain halnya mereka yg mmg mncintai dunia,hanya mndambakan kenikmatan dunia dan berlebih-lebihan mncintai dunia..hati mereka akan selalu gundah gulana, cemas tdk mndapatkan kenikmatan dunia sahaja, mereka ini terlalu dan hanya mngharapkan kenikmatan dunia sahaja,sehingga mereka selalu memandang musibah sebagai petaka besar yg mematikan.Mereka juga akan memandang setiap cubaan sebagai sesuatu yg gelap gelita selamanya..ini adalah krn mereka selalu memandang ke arah bwh telapak kakinya dan hanya mnganggungkan dunia yg sgt fana dan tdk berharga ini.

   Firstly untuk diriku sendri dan wahai sahabat-sahabat, orang-orang yg di timpa musibah, sesungguhnya tdk ada sesuatu pun yg hilang dari kita.Ingat yang hilang itu pasti akan diganti... justeru kita beruntung,krn Allah selalu menurunkan sesuatu kpd para hambaNya dgn "surat ketetapan" yg dicelah-celah huruf kalimahnya terdapat suatu kelembutan, empati, pahala, ada batasan dan juga pilihan. Maka dari itu siapa sahaja yg tertimpa musibah hebat, ia harus mnghadapinya dgn sabar, mata yg jernih dan fikir panjang dan positif.Dengan itu ia akan mnyaksikan bahawa buah manis dari musibah adalah:
    Maka, kita tdk perlu terlalu bersedih dgn musibah yg menimpa kita, sebab yg menentukan semua itu adalah Zat yg memiliki syurga, batasan, pengganti dan ganjaran yg besar.Bagi saya sesuatu musibah itu hanya datang bagi menguji keimanan setiap manusia...Dan baru-baru ini saya diuji lagi dengan kemalangan kecil yang menyebabkan terjadinya BENNET FRACTURE..Betapapun kita harus selalu melihat dan yakin bahawa di sebalik musibah terdapat ganti dan balasan dari Allah yg akan selalu berhujung pada kebaikan kita.. Melalui musibah yang saya terima,saya dapat suatu pengajaran yang bukan semua orang selalu senang seperti saya dan saya kembali insaf....

SURAH AL-HADID

057.013 One Day will the Hypocrites- men and women - say to the Believers: "Wait for us! Let us borrow (a Light) from your Light!" It will be said: "Turn ye back to your rear! then seek a Light (where ye can)!" So a wall will be put up between them, with a gate therein. Within it will be Mercy throughout, and without it, all alongside, will be (Wrath and) Punishment! 




        
dan sesungguhnya apa yg ada disisi Allah itu lbh baik, lebih abadi, lbh utama dan lbh mulia..Dan janganlah terlalu mencintai dunia sedangkan akhirat ditinggalkan....Janganlah ditangisi pada pemergian kerana setiap pertemuan pasti ada perpisahan.....






"Sanggup berpisah demi kemanusiaan
Asal kau bahagia oh masa depan"


-Chris Vadham -Hanya nyanyian dalam sepi-


Lirik ini buat aku teringat pada dia...mungkin tiada jodoh antara kita.anggaplah ini satu mimpi.Mungkin Allah akan menggantikan dia dengan yang lebih baik....harap ini satu doa...Amin..


p/s Yang Patah Tumbuh Yang Hilang Berganti..








0 comments: